خبر

اتباع خارجی از 117 کشور در حال تحصیل در ایران – ایران نیوز

[ad_1]

تهران (ایران) – محمد محمدی مسعودی، یک مقام مسئول در وزارت علوم گفت: حدود 108 هزار دانشجو از 117 کشور جهان برای سال تحصیلی جاری (از سوم شهریور) در دانشگاه‌های ایران ثبت نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از 300 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند که هر یک فرصتی برای کشور است.

بر اساس آمار رسمی، بیش از 95 هزار ایرانی در کشورهای مختلف مشغول به تحصیل هستند که بیشترین تعداد به ترتیب در آمریکا، آلمان، ایتالیا، ترکیه، کانادا، مالزی، انگلیس، روسیه، استرالیا، مجارستان، قبرس و فرانسه است.

پیشرو در جذب دانشجویان بین المللی

به گفته محمدجواد سلمانپور، معاون دانشجویی سازمان، ایران جزو 15 کشور موفق در جذب دانشجوی بین المللی است.

در حال حاضر نزدیک به 100000 اتباع خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بیش از 90 درصد آنها از کشورهای عراق و افغانستان هستند.
وی گفت: میزان تحصیلات دانشجویان خارجی در ایران نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته است، حتی در سال گذشته نیز دو برابر شده است.

با این حال، با موقعیت مطلوب فاصله دارد. وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دانشگاه های ایران از همه لحاظ ظرفیت های بالاتری نسبت به دانشگاه های کشورهای منطقه یا اروپایی دارند.

وی گفت: ایران توانایی و ظرفیت این را دارد که تا سال 2026 بیش از 250 هزار دانشجوی خارجی داشته باشد.

در حال حاضر نزدیک به 100 هزار اتباع خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بیش از 90 درصد آنها از عراق و افغانستان و بقیه از کشورهای دیگر هستند.

این دانشجویان در رشته های مختلف علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین در رشته های علوم انسانی، علوم اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، حقوق، مبانی حقوق اسلامی، رشته های مدیریت، اقتصاد، روانشناسی، اجتماعی مشغول به تحصیل هستند. علوم، و همچنین مهندسی، علوم کشاورزی، علوم دامی و علوم پایه.

اتباع خارجی 1.64 درصد از دانشجویان را تشکیل می دهند

در حال حاضر اتباع خارجی 1.64 درصد از جمعیت دانش آموزی کشور را تشکیل می دهند که حدود 0.14 درصد بیشتر از هدف تعیین شده در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور (95-1395) محمدجواد سلمانپور معاون دانشجویی سازمان دانش آموزی است امور، در ماه آوریل گفت.

وی افزود: 25 درصد از دانشجویان خارجی که در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند، اتباع افغانستان هستند.

دانشجویان افغانستانی از سه طریق در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند. برخی با شرکت در کنکور سراسری ایران وارد دانشگاه می شوند و برخی دیگر از دانشگاه هایی که مجوز دانشجویی غیر ایرانی دارند پذیرش می گیرند. وی تصریح کرد: گروه سوم نیز از طریق بورسیه در دانشگاه های کشور حضور یافتند.

پوشش بیمه درمانی، اقامت طولانی تر، زمان رسیدگی به ویزا کمتر و اعطای دانشجوی نمونه از جمله شرایطی است که برای اتباع خارجی شاغل به تحصیل در ایران فراهم شده است.

[ad_2]
Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا