خبر

«جنگ و حکومت» – روزنامه ایران نیوز

[ad_1]

تهران (ایران) – در گذشته حاکمان و دولت‌های استعمارگر انگلیس از استراتژی «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده می‌کردند، اما در قرن‌های اخیر، آمریکای امپریالیست به ایده «جنگ و حکومت کن» متوسل شده است و به همین دلیل دولت‌های آمریکا معمولاً برای حکومت و فروش سلاح‌های خود که یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد این کشور و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تسلیحات است که حامیان اصلی دو حزب سیاسی سلطه‌جویانه هستند، در هر منطقه‌ای تمایل به ایجاد جنگ و اختلاف دارند. کشور، یعنی دموکرات و جمهوری خواه.

در دهه‌های اخیر کشورهای خاورمیانه و آفریقا به بهانه‌های مختلف یا آغاز جنگ، مقصد اصلی ورود تسلیحات آمریکایی بوده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد جنگ در اوکراین مقصد دیگری برای فروش تسلیحات آمریکایی است و جنگ اوکراین و روسیه به نظر می‌رسد. به دلیل این سیاست به زودی به پایان نمی رسد.

در سال 2021، فروش تجهیزات نظامی آمریکا به دولت‌های خارجی با 21 درصد کاهش به 138 میلیارد دلار رسید، زیرا دولت بایدن از برخی از شیوه‌های تهاجمی‌تر فروش تسلیحات در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق دور شود. اما اکنون به نظر می رسد که دولت بایدن نیز می خواهد به سیاست های پیشینیان خود در فروش تسلیحات بازگردد تا کشورش را از وضعیت آشفته اقتصادی کنونی خارج کند.

روز دوشنبه، ایالات متحده به فروش احتمالی مهمات به ارزش صدها میلیون دلار به ژاپن و سنگاپور چراغ سبز نشان داد. بسته 900 میلیون دلاری تسلیحات و تجهیزات مورد تایید وزارت خارجه آمریکا شامل موشک های پیشرفته برای ژاپن و مهمات برای سنگاپور است.

این بسته برای ژاپن شامل 150 موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد (AMRAAM) است که بر روی جت های جنگنده F-35 این کشور به ارزش بیش از 290 میلیون دلار نصب می شود.

سنگاپور 630 میلیون دلار برای تامین موشک های هوا به هوای ناوگان جنگنده های F-15 SG خود دریافت خواهد کرد.

واشنگتن عمدتاً به بهانه مقابله با نفوذ دشمن سرسخت خود، چین، به متحدان خود در منطقه شرق آسیا تسلیحات می‌رساند.

کارشناسان نظامی خاطرنشان می کنند که نیروهای مسلح ژاپن و ارتش ایالات متحده چندین بار برای کمک به واشنگتن در استقرار موشک های بالستیک میان برد در جزایر جنوب غربی این کشور آسیایی در تلاش برای دستیابی به “بازدارندگی یکپارچه” علیه چین، نقشه کشیده اند.

چین در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش تنش‌ها با غرب بر سر چین تایپه، دریای چین جنوبی و برتری نظامی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، زیرساخت‌های نظامی خود را به شدت ارتقا داده است.

بنابراین آمریکایی ها با ایجاد چین هراسی یا کره شمالی به راحتی به تایوان، کره جنوبی و ژاپن تسلیحات می فروشند در حالی که واشنگتن از طریق ایران هراسی و دوشیدن به کشورهای منطقه به فروش خود در خاورمیانه ادامه می دهد.

در سال 2022، وزارت امور خارجه ایالات متحده ارقام فروش نظامی را برای سال مالی 2021 که در 30 سپتامبر به پایان رسید، فاش کرد. فروش شامل 3.5 میلیارد دلار هلیکوپترهای تهاجمی AH-64E Apache به استرالیا و 3.4 میلیارد دلار هلیکوپترهای CH-53K به اسرائیل بود.

فروش تجهیزات نظامی ایالات متحده در سال مالی قبل بالغ بر 175 میلیارد دلار بوده است.

افت سال 2021 پس از فروش یکباره بالای جت های جنگنده و موشک های هدایت شونده در سال آخر دولت ترامپ رخ داد. عمده معاملات مالی 2020 شامل خرید 63 جت جنگنده اف-35 توسط ژاپن از لاکهید مارتین بود که 23 میلیارد دلار از کل آن سال را به خود اختصاص داد.

دو راه عمده برای خرید تسلیحات توسط دولت های خارجی از شرکت های آمریکایی وجود دارد: فروش مستقیم تجاری که بین دولت و یک شرکت مذاکره می شود. و فروش نظامی خارجی که در آن یک دولت خارجی معمولاً با یک مقام وزارت دفاع در سفارت ایالات متحده در پایتخت خود تماس می گیرد. هر دو نیاز به تایید دولت آمریکا دارند.

به گفته وزارت امور خارجه، فروش مستقیم نظامی توسط شرکت‌های آمریکایی از 124 میلیارد دلار در سال مالی 2020، 17 درصد کاهش یافت و به 103 میلیارد دلار در سال مالی 2021 رسید، در حالی که فروش سازماندهی شده از طریق دولت آمریکا از 50.8 میلیارد دلار در سال گذشته، 31 درصد کاهش یافت و به 34.8 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

جنگ در اوکراین دوره جدیدی را رقم زده است و تهدید جنگ هسته ای را دوباره برانگیخته و بحران های جهانی غذا و انرژی را به راه انداخته است که قیمت ها را در سراسر جهان افزایش داده است. اما برای کشورهای همسایه که مدت‌ها با تهدیدها آشنا هستند، جنگ چیز دیگری را برانگیخته است: فراخوان ملی به سلاح.

واشنگتن پست نوشت: «در سرتاسر اروپای شرقی و شمالی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر کرملین – که هنوز با نبردی بسیار سخت‌تر از آنچه در اوکراین چانه‌زنی می‌کرد – با تهدید مواجه شود، از اتحاد ناتو و ایمان به ایالات متحده برای احترام به معاهدات دفاعی متقابل حمایت می‌کند. دیگران در سال های آینده اما کشورهایی که در سایه روسیه زندگی می کنند، تمایلی به واگذاری ثروت خود به شانس ندارند. آنها در حال حرکت به سمت تقویت سریع قدرت نظامی داخلی هستند، در حالی که شاهد یک رنسانس در آمادگی غیرنظامی هستند که به سیاه ترین روزهای جنگ سرد بازمی گردد.

بنابراین با ایجاد چنین روسیه هراسی، زمان خوبی برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی است که محصولات خود را به کشورهای اروپایی، به ویژه اوکراین، بفروشند و می تواند اقتصاد ایالات متحده را تقویت کند. شرکت‌های آمریکایی Raytheon Technologies و Lockheed Martin Corp به طور مشترک Javelins را تولید می‌کنند، در حالی که Raytheon استینگرها را می‌سازد و آنها می‌توانند بیشترین جنگ را در اوکراین داشته باشند.

بنابراین نمی توان انتظار داشت که جنگ در اوکراین به دلیل فلسفه جنگ مزدی و حکومت به زودی پایان یابد، مگر اینکه غرب و عمدتاً ایالات متحده تصمیم بگیرند در منطقه دیگری ادامه دهند تا اروپا را از هرج و مرج اقتصادی فعلی در این قاره نجات دهند.

بنابراین مردم منطقه یا کشورهای ضدغربی حق دارند به آمریکا و متحدانش اعتماد نکنند زیرا آمریکا نمی تواند این عادت نادرست و ماهیت جنگ افروزی خود را ترک کند و همه باید هوشیار باشند زیرا سازندگان تسلیحات آمریکایی هر لحظه می توانند دولت های خود را به این سمت سوق دهند. در هر نقطه ای از دنیا به خاطر فروش محصولاتشان و پر کردن جیب هایشان به دردسر افتاده اند.

[ad_2]
Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا