پزشکی

شوره سر است یا پسوریازیس پوست سر؟

[ad_1]

هر دو حالت باعث ایجاد پوسته پوسته در موهای شما و روی شانه های شما می شود، اما این همان جایی است که شباهت ها به پایان می رسد. ما به شما کمک می کنیم آنها را از هم جدا کنید تا بتوانید وضعیت خود را به طور موثر درمان کنید.

خارش داره، همینطوره پوسته پوسته می‌شود، می‌تواند لباس سیاه را در یک لایه فویل کند، اما آیا شوره سر است یا پسوریازیس؟ اگر اطلاع ندارید پاسخ دادن به این سوال ممکن است دشوار باشد، زیرا این شرایط، که هر دو می توانند روی پوست سر تاثیر بگذارند و باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست شوند، علائم مشابهی دارند. با چشم غیر مسلح، شوره سر و پسوریازیس پوست سر ممکن است دقیقاً یکسان به نظر برسند، اما تفاوت‌های ظریف و دلایل ریشه‌ای متمایز دارند.

فلس‌های شوره سر ممکن است چرب و خوب باشند [in size]; پلاک های پسوریازیس روی پوست سر اغلب به خوبی با لبه های واضح مشخص می شوند. امی کاسوف، متخصص پوست در کلینیک کلیولند در اوهایو می گوید: فلس های پسوریازیس ضخیم تر هستند و ممکن است در صورت خراشیدن خونریزی کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به پسوریازیس در پوست سر خود اغلب علائم دیگری از پسوریازیس را در سایر نقاط بدن مانند پلاک‌های مشابه روی آرنج یا زانو، زیر بغل یا ضخیم شدن ناخن‌ها و حتی آرتروز دارند (این دو بیماری به هم مرتبط هستند، زیرا هر دو به هم مرتبط هستند. دکتر کسوف می گوید که ناشی از یک سیستم ایمنی بیش فعال است.

شوره سر چگونه ایجاد می شود

شوره سر به دلیل عدم رعایت بهداشت یا طولانی شدن بیش از حد موهای شسته نشده ایجاد نمی شود. مانند همه اسرار بزرگ زندگی، پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود، اما آنها معتقدند که بزرگترین مقصر نوعی قارچ است که روی پوست سر ایجاد می شود. دکتر شاری لیپنر، استادیار درماتولوژی بالینی در پزشکی ویل کورنل در شهر نیویورک می گوید: شوره سر از رشد بیش از حد مخمری به نام مالاسزیا ایجاد می شود. نگران نباشید، هیچ کاری که انجام ندادید باعث شد قارچ ساکن شود. به طور طبیعی روی پوست سر (و همچنین سایر نواحی بدن) زندگی می کند و از روغن های تجمع یافته تغذیه می کند و آنها را به اسید چرب به نام اسید تجزیه می کند. اسید اولئیک. بسیاری از افراد به اسید اولئیک حساس هستند و این حساسیت می تواند باعث شود پوست سر برای خلاص شدن از تحریک، گردش سلولی را افزایش دهد. پوسته هایی که پوست سر در این فرآیند تولید می کند در واقع سلول های مرده پوست هستند.

دکتر کسوف می‌گوید که علائم شوره سر – پوسته‌های ریز و خارش – تمایل به اپیلاسیون و کاهش پیدا می‌کنند و می‌توانند با انواع چیزها، مانند نوسانات آب و هوا یا استرس، که می‌توانند فلور طبیعی پوست سر شما را تغییر دهند، ایجاد شوند. در حالی که شوره سر روی مناطقی از پوست که بیشترین غدد چربی را دارند تأثیر می گذارد (به همین دلیل است که معمولاً پوست سر را هدف قرار می دهد)، همچنین می تواند روی صورت، سینه، پشت و گوش ها ظاهر شود. شوره سر اکولایزر عالی است. مطالعات نشان می دهد که حداقل 50 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه پسوریازیس پوست سر ایجاد می شود

پسوریازیس پوست سر ناشی از یک بیماری خود ایمنی است که روی پوست ظاهر می شود. به دلایلی که برای محققان ناشناخته است (اگرچه آنها معتقدند عوامل ژنتیکی و محیطی در این کار نقش دارند)، به بیان ساده، سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می شود. این باعث التهاب در بدن می شود که باعث می شود سلول های پوست خیلی سریع رشد کنند. این سلول‌ها روی سطح پوست انباشته می‌شوند و لکه‌های پوسته‌دار قرمز روی پوست سر ایجاد می‌کنند. مانند شوره سر، پوست سر تنها ناحیه ای از بدن نیست که پسوریازیس در آن رخ می دهد. استیو داولوی، استادیار و مدیر برنامه درماتولوژی وین ایالتی در دیربورن، می گوید: «پسوریازیس می تواند هر ناحیه از پوست بدن را تحت تأثیر قرار دهد. او می‌گوید: «ما نمی‌دانیم چرا این بیماری بر مناطق مختلف در افراد مختلف تأثیر می‌گذارد.

مانند شوره سر، علائم نیز می توانند فروکش کنند. پسوریازیس می‌تواند توسط فهرستی از عوامل فعال یا تشدید شود، از جمله:

اگر با پسوریازیس زندگی می کنید، شرکت خوبی دارید. در حالی که تقریباً به اندازه شوره سر رایج نیست، بنیاد ملی پسوریازیس تخمین می زند که 7.5 میلیون نفر در این کشور به این بیماری مبتلا هستند.

پسوریازیس در کجا می تواند فراتر از پوست سر ایجاد شود؟

پسوریازیس یک نوع بیماری سر تا پا است، به این معنی که تعداد کمی از اعضای بدن کاملاً شفاف هستند. هفت نوع پسوریازیس وجود دارد و می‌تواند در مکان‌های غیرمنتظره‌ای ظاهر شود، مانند موارد زیر:

  • پوست سر، آرنج، زانو، پشت ترازو اینجا هستند را نتیجه آنچه به عنوان شناخته شده است پسوریازیس پلاکی، رایج ترین شکل این بیماری است.

  • تنه هنگامی که پسوریازیس این ناحیه را هدف قرار می دهد، معمولاً ناشی از آن است پسوریازیس روده ایشکلی از این بیماری که گاهی با یک عفونت اخیر مانند استرپتوکوک مرتبط است.

  • دست و پا تاول‌های پر از چرک که در کف دست‌ها و کف پا ظاهر می‌شوند از علائم این بیماری هستند. پسوریازیس پوسچولار، یک شکل شدید و گاهی اوقات تهدید کننده زندگی از این بیماری است. علائم دیگر می تواند شامل تب و سطوح غیر طبیعی گلبول های سفید و کلسیم باشد.

  • کشاله ران، زیر بغل، باسن، اندام تناسلی، زیر سینه ها اینها کمتر مناطق قابل مشاهده می تواند تحت تأثیر قرار گیرد پسوریازیس معکوس، که می تواند به اشتباه باشد به عنوان یک عفونت قارچی یا باکتریایی تشخیص داده می شود.

  • ناخن پسوریازیس ناخن می‌تواند باعث ایجاد حفره‌های ریز روی سطح ناخن‌ها شود که شبیه به سوراخ‌های کوچک سنجاق هستند. “لکه های چربی” کوچکی که شبیه لکه های قهوه ای به نظر می رسند می توانند ظاهر شوند و ناخن از بستر ناخن جدا شود.

شوره سر و پسوریازیس پوست سر چگونه درمان می شود؟

در حالی که نه پسوریازیس پوست سر و نه شوره سر قابل پیشگیری نیستند، و هر دو مزمن هستند (مداوم هستند)، می توان آنها را به طور موثر با درمان کنترل کرد. شوره سر به راحتی با مواد موضعی درمان می شود و به ندرت نیاز به درمان سیستمیک دارد. پسوریازیس پوست سر می تواند پایدارتر و درمان آن دشوار باشد. خبر دلگرم‌کننده: دکتر کسوف می‌گوید: «پسوریازیس بسته به شدت و درگیری سایر نواحی درمان‌های زیادی دارد، هم موضعی و هم سیستمیک. بیایید همه چیز را بشکنیم.

درمان های شوره سر

این پوسته های مزاحم معمولاً با شامپوهای تخصصی از بین می روند که بر اساس مواد فعال آنها طبقه بندی می شوند و در صورت نیاز در فرمول های تجویزی قوی تر در دسترس هستند.

  • شامپوهای پیریتیون روی (DermaZinc، Head & Shoulders) اینها حاوی پیریتیونم روی، یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ است.

  • شامپوهای بر پایه قیر (Neutrogena T/Gel, Scalp 18 Coal Tar Shampoo) قطران زغال سنگ سرعت چرخش سلولی و متعاقبا پوسته پوسته شدن سلول های پوست را کاهش می دهد. با این حال، ممکن است باعث تغییر رنگ در افرادی با موهای روشن‌تر شود و ممکن است پوست سر شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند.

  • شامپوهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک (شامپو ضد شوره جیسون، Baker P&S) این محصولات به از بین بردن پوسته پوسته شدن شوره سر کمک می کنند.

  • شامپوهای سلنیوم سولفید (Head & Shoulders Intensive، Selsun Blue) این نوع شامپو که یک عامل ضد قارچ است، باید به خوبی آبکشی شود، زیرا می تواند مو و پوست سر را تغییر رنگ دهد.

  • شامپوهای کتوکونازول (ضد شوره نیزورال) اینها قارچ های ایجاد کننده شوره سر را که روی پوست سر شما زندگی می کنند، از بین می برند.

  • شامپوهای فلوسینولون (Capex، Derma-Smoothe/FS) یک شامپو بر پایه کورتیکواستروئید که به کنترل خارش، پوسته پوسته شدن و تحریک کمک می کند.

درمان پسوریازیس پوست سر

بسته به شدت علائم و محل بروز آنها در بدن، درمان ها می توانند از شامپوهای داروخانه تا محلول های سیستماتیک متفاوت باشند. شما می خواهید با پزشک خود برای یافتن مورد موثر کار کنید – و همیشه آن پوست حساس را با TLC درمان کنید.

  • کورتیکواستروئیدها: رایج‌ترین درمان برای پسوریازیس پوست سر، کورتیکواستروئیدهای موضعی، قرمزی، تورم، خارش و پوسته‌ها را کاهش می‌دهند. برای موارد شدیدتر، پزشک ممکن است تزریق مستقیم به پوست سر را توصیه کند.

  • شامپوهای دارویی: علائم سرسخت ممکن است نیاز به یک شامپوی تجویزی با کلوبتازول پروپیونات، یک کورتیکواستروئید مورد استفاده برای درمان خارش، قرمزی و تورم داشته باشد.

  • نرم کننده های مقیاس: اینها معمولاً حاوی اسید سالیسیلیک هستند که می تواند پلاک های ضخیم را نرم کند.

  • کلسیپوترین: این یک فرم موضعی ویتامین D است که معمولاً قبل از خواب روی پوست سر اعمال می شود. همچنین ممکن است پوست شما توصیه کند سر خود را با کلاه دوش بپوشانید تا به نفوذ آن در پوست سر کمک کند.

  • تازاروتن: این کرم یا ژل معمولاً قبل از خواب روی پوست سر مالیده می شود تا به کاهش تعداد و اندازه پلاک ها و به حداقل رساندن قرمزی کمک کند.

  • نور درمانی: نور باریک فرابنفش B (UVB) از لامپ های مخصوص در مطب پزشک برای سرکوب سلول های بیش فعال روی پوست، به حداقل رساندن خارش و التهاب و مبارزه با باکتری ها استفاده می شود.

  • بیولوژیک: اگر سایر درمان‌ها برای شما مؤثر نبودند، پوست شما ممکن است یک داروی سیستمیک قوی‌تر مانند داروهای بیولوژیک تجویز کند. اینها تزریقاتی هستند که سیستم ایمنی را هدف قرار می دهند و از ایجاد یک واکنش التهابی جلوگیری می کنند. آنها می توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند، بنابراین معمولاً برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی شوند.

در حالی که پولک ها هرگز سرگرم کننده نیستند (مگر اینکه بچه باشید و روز برفی باشد)، وقتی منبع آنها را مشخص کردید، می توانید شروع به مدیریت بهتر آنها کنید. چه شوره سر یا پسوریازیس پوست سر، روزهای بهتری برای مو در پیش است!

جنیفر تزیس

با نویسنده ما آشنا شوید

جنیفر تزیس

جنیفر تزیس نویسنده و استراتژیست محتوا متخصص در سلامت، زیبایی، روانشناسی و سبک زندگی است. او برای نوشته شده است روزنامه وال استریتذهن بدن سبز, CNN, خلاصه معماری، بارون، جهان شهری

[ad_2]
Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا