پزشکی

هر آنچه که باید در مورد تاکی کاردی بدانید

[ad_1]

هنگامی که قلب شما شروع به تپش بدون ریتم می کند، خطرات عمده ای برای سلامتی ایجاد می کند. ما نتیجه را از کارشناسان جویا شدیم.

اینا چیکار میکنن سه سناریو مشترک هستند: دویدن از پله ها. ایستادن در مقابل له خود و در حال لجبازی در مورد آنچه برای گفتن. در حین رفت و آمد به سختی از برخورد رو به رو فرار می کنید. دست برداشتن از؟ همه این موقعیت‌ها قلب شما را یک مایل در دقیقه به تپش می‌اندازند – و یک کلمه برای آن وجود دارد. این چیزی است که متخصصان قلب به آن تاکی کاردی می گویند.

Aeshita Dwivedi، متخصص قلب در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک می گوید: “تاکی کاردی به معنای افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب سریعتر از حد طبیعی است.” این می تواند یک پاسخ طبیعی به افزایش تقاضای بدن شما باشد، مانند زمانی که در حال ورزش یا استرس یا اضطراب هستید.

ریتم طبیعی قلب شما توسط گره سینوسی یا سینوسی دهلیزی که در گوشه سمت راست بالای قلب شما قرار دارد کنترل می شود. گره سینوسی ضربان‌ساز قلب شماست، سیگنال‌های الکتریکی را ارسال می‌کند که به قلب شما می‌گوید به موقع مطابق با خواسته‌های بدن شما منقبض یا ضربان داشته باشد. هنگامی که تازه در حال استراحت هستید، گره سینوسی قلب شما را بین 60 تا 100 بار در دقیقه نگه می دارد. حرکت کنید، ضربان قلب شما بالا می رود – این به این نام شناخته می شود تاکی کاردی سینوسی: ضربان قلب شما تندتر است، اما ریتم منظم است. باز هم این طبیعی است. اما گاهی اوقات همه چیز خراب می شود.

چه زمانی تاکی کاردی غیر طبیعی در نظر گرفته می شود؟

دکتر دوویدی می گوید: «هر ضربان سریع قلب که از هر چیزی به جز گره سینوسی منشأ می گیرد، به عنوان تاکی آریتمی شناخته می شود. آریتمی یک ضربان غیر طبیعی قلب است، بنابراین تاکی آریتمی ضربان قلب غیر طبیعی سریع است. انواع مختلفی از تاکی آریتمی وجود دارد. برخی از آنها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند، در حالی که برخی دیگر تهدید کننده زندگی هستند.

تشخیص تاکی آریتمی ممکن است زمان ببرد. اگر پزشک شما مشکوک به داشتن آن باشد، یک الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) انجام خواهید داد، یک آزمایش بدون درد و غیر تهاجمی که ریتم قلب شما را ثبت می‌کند و به تشخیص دقیق ناهنجاری‌ها کمک می‌کند.

اگر تاکی آریتمی شما در مطب پزشک فعال نباشد، احتمالاً یک مانیتور مانند مانیتور هولتر به شما داده می شود تا بپوشید. این دستگاه ها ریتم قلب شما را در بازه زمانی 24 ساعت تا دو هفته ضبط می کنند. پزشک شما موارد ضبط شده را برای علائم مشکل بررسی می کند. اگر آریتمی شما به ندرت اتفاق می افتد، ممکن است به شما توصیه شود که یک مانیتور کوچک درست در زیر پوست قفسه سینه خود کاشته کنید. چنین مانیتورهایی که ضبط کننده حلقه نامیده می شوند، می توانند قلب شما را برای چند سال ردیابی کنند.

بیایید به سه مورد از رایج ترین یا نگران کننده ترین این تاکی آریتمی ها نگاهی بیندازیم.

تاکی کاردی فوق بطنی (SVT)

کلمه فوق بطنی به این معنی است که این نوع تاکی آریتمی در بالای بطن ها رخ می دهد که به دو حفره پایینی قلب معروف است (دو حفره فوقانی – قلب شما در مجموع چهار حفره دارد – دهلیز نامیده می شود).

دکتر اریک بوچ، متخصص الکتروفیزیولوژیست در مرکز آریتمی قلبی UCLA در لس آنجلس، می‌گوید: «SVT محتمل‌ترین آریتمی است که در افرادی با قلب‌های طبیعی و بدون هیچ مشکل پزشکی دیگری رخ می‌دهد. “معمولاً به دلیل ارتباط اضافی بین اتاقک فوقانی و پایینی قلب ایجاد می شود.”

در یک قلب طبیعی، اتاق های فوقانی و تحتانی توسط گره دهلیزی بطنی (AV) به هم متصل می شوند که ضربان اتاق ها را هماهنگ می کند. دکتر Buch می گوید که از هر 100 نفر کمتر از یک نفر با اتصال اضافی خارج از گره AV متولد می شود. این اتصال اضافی می تواند باعث ضربان قلب سریع و نامنظم شود.

دکتر بوچ می گوید: «این خطرناک نیست، اما می تواند ناراحت کننده باشد. «شما ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان می تپد و احساس تنگی نفس، سبکی سر یا سرگیجه کنید. ناگهان شروع می شود. یک دقیقه احساس خوبی خواهید داشت و بعد مثل این است که یک کلید چراغ روشن است و قلبتان تند می‌زند.»

هدف درمان کاهش علائم است و درمان مناسب برای شما بستگی به این دارد که چند وقت یکبار اتفاق می افتد و علائم شما چقدر آزاردهنده هستند. دکتر بوچ می‌گوید برخی از افراد مبتلا به SVT متوجه می‌شوند که این تنها در موقعیت‌های خاصی اتفاق می‌افتد، مانند زمانی که دچار کم آبی یا استرس هستند. اجتناب از آن موقعیت‌ها ممکن است برای جلوگیری از بروز اپیزود کافی باشد.

داروها نیز ممکن است کمک کنند. به عنوان مثال، مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند ضربان قلب شما را کاهش دهند و احتمالاً از اپیزودهای بعدی SVT جلوگیری کنند.

یک درمان موثرتر برای SVT، روش ابلیشن کاتتر است، که در آن یک لوله نازک به نام کاتتر از طریق یک ورید به قلب شما کشیده می شود. پزشک شما محل اتصال اضافی را که باعث SVT شما می شود پیدا می کند و انرژی گرم یا سرد را با کاتتر به آن اعمال می کند تا اتصال را غیرفعال کند. تحقیقات نشان می دهد که این می تواند بیش از 9 مورد از 10 SVT را درمان کند.

فیبریلاسیون دهلیزی

از نظر فنی یک نوع SVT، فیبریلاسیون دهلیزی، یا به اختصار Afib، یک تاکی آریتمی نگران کننده است زیرا خطر سکته مغزی را افزایش می دهد که در آن جریان خون به بخش هایی از مغز قطع می شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سکته مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی جدی طولانی مدت و همچنین یکی از علل اصلی مرگ و میر است.

فیبریلاسیون دهلیزی اغلب در افرادی که قبلاً نوعی بیماری قلبی دارند ایجاد می شود. به عنوان مثال فشار خون بالا باعث می شود قلب شما بیشتر از آنچه باید کار کند. با گذشت زمان، این می تواند با سیستم الکتریکی قلب شما تداخل داشته باشد و به Afib منجر شود. حملات قلبی، نارسایی قلبی و بیماری های دریچه قلب نیز خطر ابتلا به Afib را افزایش می دهند.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

دکتر دوویدی می‌گوید در طول یک قسمت از Afib، دهلیزهای شما با سرعت 400 ضربه در دقیقه فیبریل می‌شوند. وقتی این اتفاق می افتد، جریان خون در قلب شما کاهش می یابد. خونی که نمی تواند جریان یابد در دهلیز چپ شروع به تجمع می کند. این به تشکیل لخته اجازه می دهد.

دکتر دوویدی می گوید: «اگر لخته فقط در قلب بنشیند، آنقدرها هم خطرناک نیست. مشکل این است که لخته می تواند پاره شود و به سایر قسمت های بدن شما برود. اگر به مغز برود، باعث سکته می شود.»

علائم فیبریلاسیون دهلیزی عبارتند از:

مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های کانال کلسیم اغلب برای Afib برای کنترل ضربان قلب شما تجویز می شوند. دکتر بوچ می گوید: «آنها از وقوع Afib جلوگیری نمی کنند، اما قلب شما را کند می کنند.

همچنین ممکن است برای جلوگیری از سکته مغزی از رقیق کننده های خون استفاده شود و پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی تجویز کند. با این حال، اینها می توانند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند، از جمله آریتمی های خطرناک تر، و نیاز به نظارت در بیمارستان و/یا معاینات منظم دارند.

جداسازی ورید ریوی، نوعی فرسایش، همچنین ممکن است برای جداسازی مناطقی از قلب که در آن Afib تحریک می‌شود، که معمولاً سیاهرگ‌های ریوی هستند، استفاده شود. این کار با یک کاتتر انجام می‌شود، که از انرژی برای ایجاد زخم‌های کوچکی استفاده می‌کند که سیگنال‌های غیرطبیعی را که باعث ایجاد دوره‌های Afib می‌شوند، مسدود می‌کند. دکتر بوخ می گوید، برخلاف SVT، این روش Afib را درمان نمی کند.

دکتر بوچ می گوید: «بیشتر و بیشتر مردم برای درمان Afib خود به جای داروهای ضد آریتمی، ابلیشن کاتتر را انتخاب می کنند، زیرا این روش روتین تر، ایمن تر و مؤثرتر شده است.

تاکی کاردی بطنی (VT)

آخرین مورد از سه تاکی آریتمی اصلی خطرناک ترین است. چرا؟ زیرا ضربان قلب غیر طبیعی ناشی از VT می تواند از پمپاژ خون توسط قلب شما جلوگیری کند. اگر بیش از 30 ثانیه یا بیشتر طول بکشد، می تواند منجر به ایست قلبی ناگهانی شود که در آن قلب شما از تپش می ایستد – که می تواند کشنده باشد. دکتر دوویدی می‌گوید: «وقتی حفره‌های پایینی قلب، بطن‌ها، ضربان قلب شما را آغاز می‌کنند، بسیار خطرناک است. “این تهدید کننده زندگی است.”

با این حال، اغلب اوقات، VT ها مختصر هستند و جای نگرانی ندارند. آنها که VT غیر پایدار نامیده می شوند، همیشه علائمی ایجاد نمی کنند. در واقع، شما حتی ممکن است ندانید که یکی از آنها را داشته اید. دکتر بوچ می گوید: «این مانند یک انقباض عضلانی در قلب شماست. “به ندرت نیاز به درمان دارد.” او توضیح می‌دهد که این حوادث کوتاه می‌تواند با چیزهایی ایجاد شود که قلب شما را تحریک‌پذیر می‌کند، مانند کمبود خواب، سطوح بالای استرس و کم‌آبی.

شکل کشنده VT که VT پایدار نامیده می شود، اغلب در نتیجه مشکلات ساختاری در قلب ناشی از بیماری هایی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، انسداد در قلب به دلیل بیماری عروق کرونر و کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک که باعث ایجاد قلب می شود، رخ می دهد. عضله برای ضخیم شدن همه این شرایط می توانند سیگنال های الکتریکی طبیعی را که ریتم قلب شما را کنترل می کند، مختل کنند.

علائم VT به ترتیب پیشرفت معمول عبارتند از:

  • ضربان قلب تند

  • سرگیجه

  • سبکی سر

  • غش کردن

  • ایست قلبی

روش های مختلفی برای درمان VT وجود دارد. اگر در معرض خطر بالای VT هستید یا در گذشته VT پایدار داشته اید، متخصص قلب شما احتمالاً یک دستگاه دفیبریلاتور قلبی (ICD) قابل کاشت را توصیه می کند. این دستگاه ها به طور مداوم قلب شما را کنترل می کنند. اگر به VT بروید، برای بازگرداندن ریتم طبیعی به قلب شما شوک وارد می کند.

فرسایش کاتتر نیز ممکن است یک گزینه باشد. پزشک شما یک لوله نازک به نام کاتتر را از طریق ورید به قلب شما می زند. در آنجا، پزشک شما از کاتتر برای ایجاد اسکار با استفاده از انرژی گرم یا سرد استفاده می کند. این اسکارها سیگنال‌های غیرطبیعی را که باعث VT می‌شوند مسدود می‌کنند.

و در نهایت، داروهای ضد آریتمی، مانند داروهایی که برای Afib استفاده می‌شوند، می‌توانند به درمان VT کمک کنند، مانند مسدودکننده‌های بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم.

هر شکلی از تاکی کاردی که ممکن است داشته باشید، خبر بسیار خوب این است که درمان وجود دارد. مهمترین چیز این است که قلب تند و تند خود را توسط یک متخصص قلب بررسی کنید که می تواند نوع و شدت تاکی کاردی را که با آن مواجه هستید ارزیابی کند. در صورت عدم درمان، وضعیت شما می تواند خطرناک باشد. اگر به درستی مدیریت کنید، احتمالاً در کمترین زمان به روال منظم برنامه ریزی شده خود باز خواهید گشت.

مت مک میلن

با نویسنده ما آشنا شوید

مت مک میلن

مت مک میلن از سال 2002 یک خبرنگار آزاد در زمینه سلامت بوده است. در آن زمان او درباره همه چیز از طب سوزنی گرفته تا ویروس زیکا نوشته است. او اخبار فوری پزشکی و جدیدترین مطالعات پزشکی را پوشش می دهد و از چهره های مشهور معرفی می کند

[ad_2]
Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا