پزشکی

آیا پسوریازیس مسری است؟

[ad_1]

سوال رایج تر از آن چیزی است که باید باشد. در اینجا، کارشناسان ما در مورد اینکه واقعاً چه چیزی باعث این بیماری مزمن می شود، نتیجه گیری می کنند.

در یک کلمه (خوب، پنج): نه، پسوریازیس (PsO) مسری نیست. در واقع، این بزرگترین افسانه در مورد این بیماری است. اما به لطف پلاک‌های قرمز، پوسته‌دار و کاملاً مشخص با پوسته‌های نقره‌ای که همراه با این بیماری مزمن پوستی است، پسوریازیس می‌تواند برای کسانی که نمی‌دانند، نگران‌کننده به نظر برسد. و متأسفانه، برای 7.5 میلیون نفری که با این اختلال زندگی می کنند، پنهان کردن آن (و نه باید مجبور شوند) در هنگام شروع شعله ور شدن آن چندان آسان نیست. درک نکات و نکات و پرسیدن سؤالات در مورد این بیماری مزمن می تواند تا حد زیادی به سمت بی احترامی کردن آن کمک کند – و به کسانی که رنج می برند کمک کند احساس راحتی بیشتری در پوست خود داشته باشند.

حقایق اساسی در مورد پسوریازیس

همانطور که در بالا ذکر کردیم، پسوریازیس یک بیماری مزمن است، به این معنی که مادام العمر است. شما نمی توانید آن را از تماس نزدیک (یا حتی یک غریبه) بگیرید. این یک بیماری خودایمنی است که عمدتاً نتیجه ژنتیک است (مامان و بابا از شما بسیار متشکرم). Namita V. Joshi، پزشک خانواده در سیستم سلامت آتلانتیک می گوید: «ما کاملاً نمی دانیم که چرا سیستم ایمنی برخی افراد به این شکل پاسخ می دهد، اما می دانیم که سیستم ایمنی و ژنتیک در توسعه نقش دارند. در موریستون، نیوجرسی.

در طول یک شعله ور شدن، سیستم ایمنی بیش از حد کار می کند و التهابی را در بدن تولید می کند که باعث می شود سلول های پوست برگردند و با سرعت تاب رشد کنند. برای افرادی که پوست سالم دارند، گردش سلولی معمولاً حدود 30 روز است، به این معنی که سلول‌های پوست از بین می‌روند و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. با این حال، سلول‌های پوست پسوریازیس می‌توانند در عرض چند روز برگردند.» دکتر جوشی می‌گوید. تمام این غوغا باعث ایجاد سلول های پوستی روی سطح پوست می شود که می تواند لکه های خارش دار، خشک و گاهی دردناک ایجاد کند. ماریسا گارشیک، استادیار بالینی پوست در مرکز پزشکی پرسبیتریان ویل کورنل-نیویورک، می گوید: آنها تقریباً در هر نقطه از بدن، از جمله پوست سر، تنه، اندام ها، صورت، دست ها، پاها و ناخن ها می توانند ظاهر شوند. در شهر نیویورک

چگونه عود پسوریازیس رخ می دهد

پسوریازیس نوعی بیماری است که دارای شخصیت جکیل و هاید است، به این معنی که پوست می تواند یک لحظه آرام باشد و سپس در لحظه دیگر شعله ور کامل PsO می شود. اما شعله ور شدن به خودی خود اتفاق نمی افتد. حتی اگر نتوانید آن را شناسایی کنید، هر شعله ور یک ماشه دارد. این بدان معناست که چیزی با پوست یا بدن شما در تماس است که به سیستم ایمنی شما می‌گوید که واکنش نشان دهد. درست مانند راه رفتن در یک ابر گرد و غبار می تواند باعث عطسه شما شود، یک محرک باعث می شود پوست شما به صورت لکه های قرمز، پوسته پوسته و خارش دار واکنش نشان دهد. دکتر گارشیک می‌گوید: «در حالی که پسوریازیس ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشد، می‌تواند توسط عفونت‌هایی مانند استرپتوکوک یا استرس عاطفی یا فیزیولوژیکی روی بدن ایجاد یا تشدید شود». سایر مقصران عبارتند از الکل، سیگار، رژیم غذایی، آب و هوا، عرق کردن، آسیب به پوست یا عفونت.

بیایید یک لحظه در مورد عفونت ها صحبت کنیم. محققان بر این باورند که عفونت‌ها ممکن است نقش بسیار بیشتری در تشدید علائم پسوریازیس داشته باشند که قبلاً می‌دانستیم. دانشمندان حدس می‌زنند که این به این دلیل است که عفونت‌ها روی سلول‌های ایمنی برای تولید سیتوکین‌های التهابی (پروتئین‌های کوچکی که در کنترل رشد و فعالیت سایر سلول‌های سیستم ایمنی و سلول‌های خونی حیاتی هستند) عمل می‌کنند که می‌تواند پسوریازیس را القاء یا تشدید کند. عفونت‌هایی از جمله استرپتوکوک، باکتریایی، ویروسی و قارچی می‌توانند پسوریازیس را تحریک کنند. به گفته آکادمی پوست آمریکا، پسوریازیس می تواند دو تا شش هفته پس از گلودرد استرپتوکوکی، گوش درد، برونشیت یا عفونت دیگری، به ویژه در کودکان، شعله ور شود.

چگونه علائم شعله ور شدن را کاهش دهیم

وقتی نوبت به محرک‌ها می‌رسد، دکتر جوشی توصیه می‌کند که در وهله اول (تا جایی که می‌توانید) پسوریازیس شما را از بین ببرد. «محرک‌های برخی افراد ممکن است برای دیگران محرک نباشند. این یک فرآیند یادگیری است و همانطور که می دانیم، سیستم ایمنی بدن ما همیشه در حال توسعه و تغییر است، و به این دلیل می افزاید که چرا دادن لیست کوتاهی از محرک ها برای اجتناب از دیگران می تواند بسیار دشوار باشد. او پیشنهاد می کند که به بدن خود توجه زیادی داشته باشید. هنگامی که پسوریازیس را تشدید می‌کنید، متوقف شوید و از خود بپرسید: اخیراً در زندگی شما چه می‌گذرد؟ استرس شخصی؟ آیا تغییری در آب و هوا یا رژیم غذایی شما ایجاد شده است؟» هنگامی که بتوانید دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی باعث این آشفتگی روی پوست شما شده است، شانس بیشتری برای کنترل آن در آینده خواهید داشت.

درمان عود می تواند از کرم ها و پمادهای موضعی بدون نسخه و نور درمانی (فوتوتراپی) تا داروهای خوراکی و تزریقی باشد. درمانی که برای شما مناسب است به شدت پسوریازیس و میزان پاسخ دهی آن به درمان قبلی بستگی دارد. ممکن است لازم باشد قبل از یافتن بهترین درمان، درمان‌های مختلف یا ترکیبی را امتحان کنید، بنابراین برای کمک به مدیریت این بیماری با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید. دکتر جوشی می‌گوید: در این بین، حتی اگر شعله‌ور شدن پوست را تجربه نمی‌کنید، باید یک رژ روزانه پوست وجود داشته باشد. استراتژی‌های خودمراقبتی شامل پرهیز از غذاهایی مانند گوشت قرمز و لبنیات است که می‌تواند باعث التهاب شود و مصرف سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، ماهی، میوه‌ها، آجیل و روغن زیتون فوق بکر. با استفاده از محصولات مراقبت از پوست حساس حاوی اسید سالیسیلیک که به آرامی به از بین بردن پوسته ها کمک می کند، پوست خود را آرام و پایدار نگه دارید. تلاش كردن برای کنترل استرس با خواب کافی

انواع پسوریازیس

پسوریازیس، زمانی که فعال است، یکی از آن شرایطی نیست که بتواند به طور مخفیانه زیر رادار پرواز کند. آنجا جلو و مرکز است تا همه ببینند. و حتی اگر مسری نیست، می تواند باعث شود که احساس کنید تمام دنیا شما را برای شرایطی که نمی توانید کنترل کنید، قضاوت می کنند. دکتر جوشی می‌گوید: «برای بسیاری از بیماران، ظاهر بثورات همچنین می‌تواند از نظر ذهنی ناتوان‌کننده باشد و بر روابط و سطح استرس تأثیر بگذارد». افراد همچنین ممکن است نوع لباسی که می پوشند را تغییر دهند – و برای افرادی که بیماری های مزمن دارند مواجه شدن با چالش های بهداشت روانی بسیار رایج است.

چشم انداز پسوریازیس می تواند مانند یک نقشه تسکین پوسته پوسته باشد که بدن را از سر تا پا پوشانده است. هفت نوع مختلف پسوریازیس وجود دارد و هر کدام علائم قابل مشاهده خود را ایجاد می کنند. و طبق AAD، شما می توانید بیش از یک نوع داشته باشید. در اینجا، از نزدیک با تایپوگرافی آشنا شوید.

پسوریازیس پلاکی طبق گفته کلینیک کلیولند، شایع ترین نوع پسوریازیس است که 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند هر ناحیه از بدن را تحت تاثیر قرار دهد و به صورت پلاک های ملتهب و خارش دار ظاهر شود.

پسوریازیس روده ای توسط یک عفونت باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می شود. اغلب در بازوها، پاها و تنه ظاهر می شود، اما می تواند هر ناحیه از بدن را با لکه های کوچک، گرد و قرمز ملتهب درگیر کند.

پسوریازیس معکوس در چین‌های پوستی مانند زیر بغل، زیر سینه‌ها، باسن و ناحیه تناسلی، با قرمزی ملتهب که به جای پوسته پوسته شدن، صاف است.

پسوریازیس پوسچولار می تواند در نواحی خاصی از بدن مانند دست ها و پاها ظاهر شود، یا ممکن است تمام بدن را با جوش های دردناک (برجستگی های سفید و پر از چرک) که با پوست ملتهب یا قرمز احاطه شده اند، بپوشاند.

پسوریازیس ناخن می تواند باعث ایجاد حفره، تغییر رنگ و رشد غیر طبیعی انگشتان دست و پا شود. در نتیجه، ناخن ها می توانند شل شده و از بستر ناخن جدا شوند.

پسوریازیس پوست سر بر اساس گزارش بنیاد ملی پسوریازیس، 45 تا 56 درصد از افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، پسوریازیس پوست سر ممکن است شامل پوسته ریزی های ظریفی باشد که شبیه شوره سر است یا به صورت پلاک های ضخیم و پوسته دار ظاهر شود که کل پوست سر را می پوشاند.

پسوریازیس اریترودرمیک پسوریازیس اریترودرمیک یک نوع نادر پسوریازیس است که می تواند تقریباً تمام بدن را با قرمزی شدید و لایه های پوست درگیر کند، پسوریازیس اریترودرمیک باعث ریزش ورقه های بزرگ می شود. این نوع پسوریازیس می تواند تهدید کننده زندگی باشد و در حین شعله ور شدن فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نکته کلیدی که در اینجا باید به خاطر بسپارید، مهم نیست که چه نوع پسوریازیس دارید، این است که شما نمی توانید آن را از شخص دیگری بگیرید و هیچ کس نمی تواند آن را از شما بگیرد. برای اینکه کاملا واضح باشد، پسوریازیس بیشتر از سرطان یا بیماری کلیوی از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. شما از بوسیدن، گرفتن دست، داشتن رابطه جنسی یا مسواک مشترک متوجه آن نمی شوید (اگرچه به دلایل بهداشتی دیگر نباید این کار را انجام دهید). اگر PsO دارید، کاری نکردید که آن را به خودتان بدهید. اما می توانید کاری برای کنترل آن انجام دهید: همین امروز به پزشک خود مراجعه کنید و در مورد آخرین درمان ها و راه های مدیریت موفقیت آمیز این بیماری مزمن بپرسید.

جنیفر تزیس

با نویسنده ما آشنا شوید

جنیفر تزیس

جنیفر تزیس نویسنده و استراتژیست محتوا متخصص در سلامت، زیبایی، روانشناسی و سبک زندگی است. او برای نوشته شده است روزنامه وال استریتذهن بدن سبز, CNN, خلاصه معماری، بارون، جهان شهری

[ad_2]
Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا