پزشکی

درمان با سلول های بنیادی برای مولتیپل اسکلروزیس -مجله کلیک

 

درمان با سلولهای بنیادی اغلب به عنوان درمانی برای سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم استفاده می شود. اما اخیراً محققان به دنبال این هستند که آیا پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند برای سایر شرایط از جمله کند کردن یا توقف پیشرفت مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد.

ممکن است از خود بپرسید که این دقیقاً چگونه کار می کند و چگونه درمان با سلول های بنیادی امیدوارکننده (یا خیر) برای درمان ام اس است. مانند هر چیزی که به درک ام اس مربوط می شود، مهم است که حقایق را داشته باشید—بنابراین، بیایید امید و تبلیغات پیرامون درمان با سلول های بنیادی را از بین ببریم.

سلول های بنیادی چیست؟

اول از همه، درک اینکه سلول های بنیادی چیست و چه چیزی آنها را خاص می کند. سلول های بنیادی نام مستعار و عملکرد چشمگیری دارند. آنها سلول های اصلی بدن نامیده می شوند، زیرا یک سلول بنیادی منفرد می تواند از خود کپی کند یا تبدیل به یک سلول بنیادی شود. سلول تخصصی مانند مغز، خون، ماهیچه و سلول عصبی. این بدان معناست که سلول‌های بنیادی این پتانسیل را دارند که سلول‌ها و بافت‌هایی را که در سراسر بدن شما آسیب دیده یا از بین رفته‌اند، ترمیم یا بازسازی کنند.

درمان با سلول های بنیادی می تواند از سلول های بنیادی گرفته شده از شخص دیگری استفاده کند سلولهای اهداء کننده، یا سلول های بنیادی گرفته شده از بدن خود را که به عنوان شناخته می شوند سلول های اتولوگ. از بین دو نوع اصلی سلول های بنیادی – سلول های بنیادی جنینی و بالغ – سلول های بنیادی بالغ، کانون اصلی درمان با سلول های بنیادی ام اس هستند.

سلول های بنیادی چگونه می توانند ام اس را درمان کنند؟

درمان با سلول های بنیادی ام اس هنوز در مرحله تحقیقاتی است. مطالعات در مورد اثربخشی و کاربرد آن نتایج امیدوارکننده ای به همراه داشته است، اما آنها قطعی نیستند. اگر به درمان با سلول های بنیادی علاقه مند هستید، باید یا باید در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام کنید یا از پزشک خود بپرسید که آیا این درمان را به عنوان یک درمان “خارج از برچسب” ارائه می دهد یا خیر.

بیشتر تحقیقات فعلی در مورد درمان با سلول های بنیادی برای ام اس، بر روی این موضوع متمرکز است پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT) و پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی ماریسا مک‌گینلی، متخصص مغز و اعصاب در مرکز ملن کلینیک کلیولند برای ام اس در اوهایو می‌گوید (MSCT).

HSCT برای ام اس

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شما خراب می شود و به سلول های مغز و نخاع حمله می کند. هدف HSCT برای ام اس بازنشانی سیستم ایمنی بدن و توقف التهابی است که به ام اس کمک می کند. این شامل پیوند مغز استخوان است. طبق گفته انجمن ملی ام اس، HSCT با استفاده از سلول های اتولوگ یا aHSCT، ایمن ترین شکل HSCT برای ام اس در نظر گرفته می شود.

دکتر مک گینلی می گوید: «HSCT عملکردی را که قبل از درمان با سلول های بنیادی از دست داده بودید، بازیابی نمی کند. “این در مورد جلوگیری از هر گونه آسیب بیشتر است. ما سعی می کنیم سیستم ایمنی شما را خاموش کنیم و یک تنظیم مجدد انجام دهیم تا احتمال کمتری برای ایجاد ضایعات جدید و علائم جدید داشته باشید. ما انتظار نداریم که افراد از نظر عملکردی بهتر از قبل از پیوند خود باشند.” او می گوید اکثر افرادی که درمان با سلول های بنیادی انجام می دهند، ثبات بیماری را گزارش می کنند.

چه کسی از aHSCT سود می برد؟

انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، aHSCT را یک گزینه درمانی خوب برای افرادی می داند که مبتلا به سرطان بسیار تهاجمی هستند.ام اس سپری شونده (RRMS) که با آن ها موفقیتی نداشته اند درمان های اصلاح کننده بیماری، یا DMT ها. با RRMS، بیماران دوره‌هایی دارند که علائم آن‌ها شعله‌ور می‌شوند یا عود می‌کنند، و به دنبال آن دوره‌هایی از زمانی که علائم آن‌ها از بین می‌رود، که به عنوان بهبودی نیز شناخته می‌شود.

بر اساس آخرین تحقیقات، افراد مبتلا به RRMS که با معیارهای زیر مطابقت دارند، ممکن است بیشترین بهره را از aHSCT با کمترین خطر ببرند. اگر فکر می کنید واجد شرایط هستید، دکتر مک گینلی می گوید که ارزش دارد با پزشک خود در مورد aHSCT صحبت کنید.

  • افرادی که کمتر از 50 سال دارند. خطرات جدی و کشنده مرتبط با aHSCT با افزایش سن و شرایط سلامت زمینه ای افزایش می یابد.
  • افرادی که کمتر از 10 سال به ام اس مبتلا شده اند.
  • افراد مبتلا به بیماری بسیار فعال. آنها عودهای بسیار مکرری دارند. دکتر مک‌گینلی می‌گوید: یا تعداد زیادی ضایعات جدید دارند که در MRI خود را نشان می‌دهند
  • افرادی که علیرغم درمان با DMT های با کارایی بالا، بار بیماری بالایی دارند یا نمی توانند این درمان ها را انجام دهند. دکتر مک‌گینلی می‌گوید: «یا از عودهای قبلی به خوبی بهبود نمی‌یابند، یا ضایعات زیادی در مناطق بسیار مهمی مانند نخاع یا ساقه مغز دارند.

چه کسانی از aHSCT سود نمی برند؟

دکتر مک گینلی می گوید برای افراد مبتلا به اشکال پیشرونده ام اس، که پایدار هستند اما به طور پیوسته در حال کاهش هستند، aHSCT احتمالا کمکی نخواهد کرد. ما هیچ مدرکی برای حمایت از سود قابل توجه در آن جمعیت ندیده ایم. به همین دلیل، ما به طور معمول پیوند سلول های بنیادی را در بیماران مسن تر خود توصیه نمی کنیم.

آیا درمان با سلول های بنیادی aHSCT ایمن است؟

دکتر مک گینلی خاطرنشان می کند از آنجایی که aHSCT نیاز به از بین بردن کامل سیستم ایمنی بدن شما دارد، ابتلا به عفونت بزرگترین نگرانی است. خطر عوارض ناشی از عمل در چند ماه اول پس از پیوند بالاترین میزان است، زیرا سیستم ایمنی بدن شما به آرامی در حال بازسازی است.

به گفته دکتر مک گینلی، در حالی که نادر است، خطر مرگ حدود یک درصد است. یکی دیگر از نتایج نادر این است بیماری پیوند در مقابل میزبان، که می تواند به عنوان سلول های پیوندی در حال بازسازی سیستم ایمنی شما ایجاد شود. دکتر مک‌گینلی می‌گوید: «بدن شما شروع به حمله به چیزهایی می‌کند که نباید، و این می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. حتی می‌تواند به زخم‌های دهان حمله کند و مشکلاتی در دستگاه گوارش شما ایجاد کند.

و در حالی که امیدی برای این نوع درمان وجود دارد، تبلیغات بالقوه خطرناک زیادی نیز وجود دارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، آژانسی که محصولات سلول های بنیادی را در ایالات متحده تنظیم می کند، هشدار می دهد که کلینیک های سلول های بنیادی کمتر از صداقت اغلب محصولات سلول های بنیادی اثبات نشده و تایید نشده را پیشنهاد می کنند. دکتر مک گینلی می گوید: «بیماران قطعاً باید این درمان ها را فقط در مراکزی انجام دهند که سابقه طولانی در انجام مداوم آن ها با نتایج خوب دارند.

برای یافتن یک مرکز واجد شرایط aHSCT، انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس توصیه می‌کند به یک مرکز معتبر توسط بنیاد اعتباربخشی درمان سلولی (FACT) مراجعه کنید. با استفاده از عملکرد جستجو در وب سایت FACT می توانید مراکز درمانی را در ایالت خود بیابید. از آنجا، شما می خواهید با متخصص MS خود کار کنید تا یکی را انتخاب کنید و تیم مراقبت خود را برای حین و بعد از aHSCT جمع آوری کنید.

از آنجایی که درمان با سلول های بنیادی برای ام اس نسبتاً جدید است، به طور گسترده در ایالات متحده در دسترس نیست. دکتر کریستن گالتا، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، MA، اغلب از او می‌پرسند که آیا رفتن به مراکز سلول‌های بنیادی خارج از کشور یک گزینه است یا خیر. او می گوید: «توصیه کلی من این است که خیر. ما حتی در این کشور اطلاعات دقیقی در مورد خطرات و مزایای آن نداریم. ما همچنین نمی‌توانیم آنچه را که در جای دیگری اتفاق می‌افتد نظارت کنیم، و متأسفانه، من عواقب منفی درمان‌های سلول‌های بنیادی در کشورهای دیگر را دیده‌ام.»

aHSCT شامل چه چیزی است؟

انجام aHSCT یک فرآیند طولانی و شدید است، با برخی از خطرات جدی. دکتر مک‌گینلی می‌گوید: «این شامل از بین بردن کامل سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و سپس یک سیستم ایمنی جدید با سلول‌های بنیادی دریافت می‌کنید.» معمولاً مراکز مختلف درمان سلول‌های بنیادی از پروتکل‌های متفاوتی برای نحوه برداشت سلول‌های بنیادی و نوع داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

در مرحله قبل از پیوند، که می تواند 5 تا 15 روز طول بکشد، شما دارویی مصرف می کنید که سلول های بنیادی خون را از مغز استخوان آزاد می کند. سپس این مرکز این سلول های بنیادی خون را از جریان خون شما جمع آوری کرده و آنها را برای استفاده بعدی منجمد می کند. برای مرحله پیوند، انتظار داشته باشید که سه هفته برای انجام عمل و بهبودی در بیمارستان بمانید. ابتدا برای از بین بردن سیستم ایمنی بدن خود شیمی درمانی می کنید. پس از آن، انفوزیون داخل وریدی (IV) سلول های بنیادی خون ذوب شده خود را دریافت خواهید کرد. بهبودی در خانه می تواند ماه ها طول بکشد زیرا سیستم ایمنی بدن شما دوباره تقویت می شود.

دکتر گالتا می‌گوید: از آنجایی که aHSTC سیستم ایمنی شما را بازنشانی می‌کند، هدف این است که پس از پیوند مغز استخوان نیازی به درمان ام‌اس دیگری نداشته باشید. تیم مراقبت پزشکی شما را به مدت پنج سال از طریق MRI سالانه تحت نظر خواهند داشت.

باید بدانید که درمان با سلول های بنیادی با قیمت گزافی همراه است. طبق NMSS، میانگین هزینه ملی برای aHSCT 150000 دلار است. و چون پروتکل ثابتی برای ام اس نیست، بیمه درمانی شما ممکن است آن را پوشش دهد یا نکند. برای حامل هایی که آن را پوشش می دهند، اغلب باید دستورالعمل های دقیق را رعایت کنید.

اگر واجد شرایط هستید، شرکت در یک کارآزمایی بالینی، که ممکن است تمام یا بخشی از هزینه درمان با سلول های بنیادی را پوشش دهد، گزینه دیگری است. یکی از این کارآزمایی‌های بالینی چند مرکزی بزرگ، BEAT-MS است که aHSCT را با بهترین درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری مورد تأیید FDA مقایسه می‌کند. این کارآزمایی در حال حاضر افراد مبتلا به RRMS را در 18 مکان در سراسر کشور و یک مکان در انگلستان ثبت نام می کند. اگر RRMS دارید، بین 18 تا 55 سال سن دارید، و در طول سه سال گذشته در حین مصرف داروهای نسخه ای ام اس، عودهای مداوم داشته اید، ممکن است واجد شرایط باشید.

سلول های بنیادی مزانشیمی برای ام اس

سلول های بنیادی مزانشیمی نوع دیگری از سلول های بنیادی هستند که محققان در حال بررسی پتانسیل آنها برای کمک به افراد مبتلا به ام اس هستند. این سلول های بنیادی را می توان از نقاط مختلف بدن برداشت و به روش های مختلف در اختیار بیماران قرار داد.

انجمن ملی مالتیپل اسکلروزیس در حال حاضر هیچ درمان خاصی با سلول های بنیادی مزانشیمی را توصیه نمی کند. چندین کارآزمایی بالینی در حال بررسی است که آیا سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند برای افراد مبتلا به MS و RRMS پیشرونده مفید باشند یا خیر. اگر به یکی از این کارآزمایی ها علاقه دارید، می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا واجد شرایط هستید یا مرکز ام اس شما شرکت می کند.

با این حال، تاکنون شواهد محکمی مبنی بر استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان ام اس وجود ندارد. دکتر گالتا خاطرنشان می کند که داده ها حتی نسبت به aHSTC و RRMS کمتر خوش بینانه هستند. او می‌گوید: «داده‌ها بسیار واضح‌تر هستند و نتایج متفاوت‌تری دارند.

دکتر گالتا می‌گوید درمان‌های سلول‌های بنیادی مزانشیمی نسبت به aHSTC شدت کمتری دارند و خطرات کمتری دارند. برای کسانی که می‌خواهند این روش آزمایشی را امتحان کنند، دکتر گالتا می‌گوید که داده‌های تاکنون نشان می‌دهد که این روش مضر نیست و ممکن است یک گزینه مطمئن باشد. او با اشاره به اینکه در بیمارستان بریگهام و زنان ارائه نمی شود، می گوید: «این یک درمان اضافی برای سایر درمان های اصلاح کننده بیماری در نظر گرفته می شود.

در حال حاضر، مطالعات در سراسر مکان برای سلول های بنیادی مزانشیمی انجام می شود. پزشکان در حال حاضر از بیماران برای دریافت این درمان حمایت نمی کنند. دکتر مک گینلی خاطرنشان می کند که این انتخاب ممکن است پتانسیل داشته باشد، اما آنچه در حال حاضر در دسترس است شواهد خوبی ندارد.

در حال حاضر، درمان با سلول های بنیادی پتانسیل را برای افراد مبتلا به ام اس که ممکن است گزینه های آنها تمام شده باشد، ارائه می دهد. تحقیقات در حال انجام و آینده مشخص خواهد کرد که آیا سلول های بنیادی درمان موثری برای ام اس هستند و کدام بیماران می توانند با خیال راحت آن را دریافت کنند.

ریتا کولوریتو

با نویسنده ما آشنا شوید

ریتا کولوریتو

ریتا کولوریتو به عنوان یک روزنامه‌نگار سلامت، موضوعاتی از اختلالات اضطرابی گرفته تا ویروس زیکا را پوشش داده است. او در نوشتن در مورد سرطان، بیماری قلبی، نابرابری مراقبت های بهداشتی، و سلامت روان تخصص دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا