تکنولوژی

ساسات چیست چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

کاربراتور یکی از اجزای سیستم سوخت رسانی در خودروهای قدیمی است. سیستم سوخت خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی مانند سیستم گوارش بدن عمل می کند. در واقع موتور خودرو برای ایجاد جرقه و سپس تولید نیرو به سوخت، هوا و انرژی الکتریکی نیاز دارد.

ساسات چیست چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

انفجاری که در داخل سیلندر رخ می دهد مهمترین بخش عملکرد موتور است و کیفیت این انفجار مستقیماً بر کیفیت موتور خودرو تأثیر می گذارد. مقدار سوخت، فشار پاشش آن، کمیت هوا و فشار وارد شده به سیلندر و همچنین کیفیت احتراق و زمان آن سه اصل مهم در انفجاری است که در داخل محفظه احتراق سیلندر رخ داده است. در همین حال، سوخت از طریق سیستم سوخت گیری پیچیده به موتور خودرو می رسد. با توجه به حساسیت سیستم سوخت، کاربراتورها با انژکتور جایگزین شدند. اما سیستم های کاربراتور و تزریق از برخی اجزای مشترک و همچنین برخی از اجزای اختصاصی تشکیل شده اند. ساسات یکی از قطعات مربوط به سیستم های کاربراتوری است که امروزه در خودروها استفاده نمی شود. ساسات چیست و در خودروها چه کاربردی دارد؟

Sasat یا Choke Valve را می توان به عنوان دستگیره دریچه هوای کاربراتور در نظر گرفت. این قسمت به روشن شدن آسان خودرو در هوای سرد و روزهای زمستان کمک می کند. برای توضیح کاملتر و دقیق تر، شاید بهتر باشد کمی بیشتر در مورد کاربراتور و سیستم سوخت کاربراتور بدانید.

کاربراتور  در لوازم یدکی برلیانس که وظیفه تغذیه موتور را بر عهده دارد، شرایط سوخت را در هر موقعیتی با توجه به شرایط موتور تنظیم می کند و مخلوط سوخت و هوا را به نسبت صحیح آماده می کند و به موتور می فرستد.

کاربراتور برای انجام این وظایف نیاز به خلاء در خروجی سوخت دارد. در سیستم این قسمت شاهد ورودی هوا، خروجی سوخت و هوا و مسیری بین این دو سوپاپ هستیم. مسیر عبور سوخت و هوا در وسط باریکتر می شود و این فضای باریکتر ونتوری نامیده می شود. سوخت از طریق پمپ خود از زیگلر به ونتوری جریان می یابد و هوا از ورودی به این قسمت هدایت می شود. با ورود هوا به ونتوری، سرعت آن افزایش و فشار آن کاهش می یابد. کاهش فشار هوا فضای مورد نیاز برای افزودن سوخت را ایجاد می کند. ورودی سوخت باعث می شود مخلوط مورد نیاز به سیلندر وارد شود که از خروجی مسیر وارد سیلندر می شود. خروجی که دریچه گاز نامیده می شود با فشار بیشتری روی پدال گاز باز می شود و اجازه می دهد مخلوط بیشتری وارد سیلندر شود. SASAT مانند یک سوپاپ یا دستگیره، مسیر هوای ورودی به کاربراتور را با مدیریت دریچه هوا در آن سیستم تنظیم می کند. این بدان معنی است که در صورت لزوم، با بسته نگه داشتن دریچه هوا، اجازه می دهد تا مخلوط هوا و سوخت غلیظ تری وارد سیلندر شود. این عمل زمانی انجام می شود که موتور به مخلوطی با درصد سوخت بالاتر نیاز داشته باشد. مثل زمانی که هوا سرد است. چرا موتور کاربراتوری در هوای سرد به ساسات نیاز دارد؟

در هوای سرد، سوختی که به صورت مخلوط با هوا از طریق کاربراتور وارد سیلندر می شود، در مسیر سرد منیفولد ورودی و در تماس با دیواره سرد کاربراتور تقطیر می شود و بنابراین سوخت ناکافی به موتور می رسد. در این مرحله، مخلوط غلیظ تری با درصد سوخت بالاتر مورد نیاز است تا پس از فرآیند رانندگی در جاده های سرد همچنان غلظت مناسب برای عملکرد بهینه موتور را داشته باشد. این نیاز فقط برای روشن کردن موتور در هوای سرد ضروری است. زیرا پس از راه اندازی موتور و شروع احتراق های متوالی دمای آن بالا رفته و محیط سرد بر مخلوط سوخت و گاز و غلظت آن تاثیری نخواهد داشت. بنابراین کافی است ساسات برای مدت کوتاهی ورودی هوای کاربراتوری را ببندد.

کاربراتور با فعال سازی ساسات مخلوط مورد نیاز سیلندر را به صورت بخار خشک تامین می کند که در این شرایط حالت ایده آل موتور است و احتراق مناسب با انرژی کافی برای راه اندازی موتور اتفاق می افتد. این به این دلیل است که بسته شدن این سوپاپ توسط SASAT که بالای ونتوری ثابت کاربراتور قرار می گیرد، مکش سوخت از کاربراتور را افزایش می دهد و مخلوط غلیظ تری را به موتور می رساند.

انواع باگ ها

باز و بسته شدن دریچه هوای کاربراتور به صورت مکانیکی یا خودکار کنترل می شود. یعنی ساسات دو نوع مکانیکی و اتوماتیک دارد. البته در حال حاضر استفاده از این قطعه منسوخ شده است اما نوع اتوماتیک آن همچنان در خودروهای کاربراتوری جدیدتر دیده می شود. اما نوع مکانیکی آن را فقط در نسخه های قدیمی تر مانند Arrow می توان دید. روند کار و اجزای این دو نوع SASAT به شرح زیر است.

ساسات مکانیکی

در این نوع بسته شدن دریچه هوای کاربراتور به صورت دستی و با اجازه راننده انجام می شود. بنابراین در این سیستم دکمه ای بر روی داشبورد خودرو تعبیه شده بود که به شیر SASAT متصل می شد. با کشیدن این دکمه دریچه گاز بسته شد و مسیر هوای ورودی به کاربراتور مسدود شد. پس از استارت زدن موتور، راننده دکمه ساسات را رها می کرد و دریچه هوای کاربراتور باز می شد تا به کارکرد عادی موتور ادامه دهد.

ساسات خودکار

امروزه در تمامی خودروهای کاربراتوری (البته محدود) از گیربکس اتوماتیک استفاده می شود. این موتورها با تنظیمات انجام شده در منیفولدهای خروجی و ورودی کار می کنند. اجزای این نوع SASAT عبارتند از:

  • پوسته
  • پیستون
  • فنر ترموستاتی
  • دریچه

داخل پوسته این شیر یک پیستون ترموستاتیک و یک فنر وجود دارد که به شیر آن متصل می شود. با ورود هوای سرد به منیفولد ورودی، فنر تنظیم می شود و پیستون را به سمت شیر ​​هدایت می کند و آن را می بندد. اما پس از گرم شدن موتور، گرمای منیفولد اگزوز فنر را آزاد می کند و سوپاپ باز می شود.

ساسات عملکرد و وظیفه

اگر یک ماشین مدرن و جدید رانندگی می کنید، زحمت پیدا کردن قطعه ای به نام ساسات را نداشته باشید. زیرا این قطعه با روش های سیستماتیک و برقی در خودروهای نسل جدید کاملا اتوماتیک می باشد.

ساسات (چوک سوپاپ) بخشی از خودروهای قدیمی است که باعث می شود خودرو در فصل زمستان بهتر استارت بخورد. این قسمت به عنوان دستگیره دریچه هوای کاربراتوری نیز شناخته می شود.

ساسات یک اهرم دستی در خودروهای نسل قدیم و کاربراتوری بود که در فصول سرد و عموماً هوای سرد که با صرف زمان و انرژی بیشتر موتور گرم می شد از آن استفاده می شد.

در خودروهای قدیمی، SASAT وظیفه بستن دریچه ورودی هوا به کاربراتور را بر عهده داشت. در نتیجه در سرمای شدید زمستان با غنی شدن سوخت تزریق شده به موتور، خودرو با سهولت بیشتری استارت می خورد.

بدین ترتیب با کشیدن دستی دریچه گاز، دریچه کنترل ورودی هوا در کاربراتور بسته می شد و هوای کمتری وارد موتور می شد و بنابراین گازی که وارد موتور می شد از نظر بنزین در موتور قوی تر می شد. و احتراق و اشتعال موتور قوی تر است که باعث می شود موتور سریع گرم شود تا گشتاور تولید کند. زیرا با روشن شدن موتور در هوای سرد، گرم نکردن موتور و حرکت ندادن خودرو ممکن است موتور خودرو آسیب زیادی ببیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا