تکنولوژی

کاربراتور خودرو چیست؟

سیستم سوخت خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی مانند سیستم گوارش بدن عمل می کند. در واقع موتور خودرو برای ایجاد جرقه و سپس تولید نیرو به سوخت، هوا و انرژی الکتریکی نیاز دارد.

کاربراتور خودرو چیست؟

انفجاری که در داخل سیلندر رخ می دهد مهمترین بخش عملکرد موتور است و کیفیت این انفجار مستقیماً بر کیفیت موتور خودرو تأثیر می گذارد. مقدار سوخت، فشار تزریق آن، کمیت هوا و فشار وارد شده به سیلندر و همچنین کیفیت احتراق و زمان آن سه اصل مهم در انفجاری است که در داخل محفظه احتراق سیلندر رخ داده است. در همین حال، سوخت از طریق سیستم تامین سوخت پیچیده به موتور خودرو می رسد. این سیستم خود دارای اجزا و قطعات مختلفی است که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند.

در میان این اجزا، قسمت شناخته شده ای وجود دارد که وظایف مهمی را انجام می دهد. کاربراتور جزء مهمی از سیستم سوخت رسانی است که معمولا در هنگام خرید و فروش خودرو از آن استفاده زیادی می شود. در واقع نوع سیستم سوخت رسانی خودرو را بیان می کند. حالا بیایید نگاهی به این قطعه بیندازیم.

کاربراتور یا انژکتور مهمترین قسمت سیستم سوخت رسانی است. در حالی که برای بیان نوع سیستم سوخت رسانی خودرو به آن کاربراتور یا انژکتور می گویند. سیستم های کاربراتوری که قدیمی ترین آنها هستند، قبل از استفاده از ECU و کامپیوتر در خودروها مورد استفاده قرار می گرفتند و سالهاست که جزء لاینفک انواع خودروهای بنزینی بوده اند. اما در حال حاضر کاربراتور بیشتر در خودروهای دست دوم و قدیمی استفاده می شود. در واقع کاربراتور قطعه ای است که در سال 1885 توسط کارل بنز مخترع فقید خودروهای مدرن اختراع شد. این بخش مهم وظیفه تامین سوخت موتور را بر عهده دارد. برای خرید لوازم یدکی بسترن در بازار تهران می توانید از فروشگاه دیجی کار سفارش قطعه مورد نظرتان را بدهید. اما وظیفه آن به همین جا ختم نمی شود. کاربراتور برای ارسال سوخت به موتور در هر موقعیت مناسب برای آن مورد نیاز است. این بدان معنی است که کاربراتور مخلوط سوخت و هوا را به نسبت صحیح برای موتور آماده می کند و آن را تحویل می دهد. شرح کلیه عملکردهای کاربراتور به شرح زیر است:

  1. تهیه مخلوطی از هوا و سوخت متناسب با شرایط مختلف عملکرد موتور. این کار باید در اسرع وقت انجام شود
  2. کاهش مصرف سوخت در شرایط عادی موتور
  3. به تولید حداکثر قدرت موتور در شرایط بار سنگین کمک می کند.
  4. راه اندازی موتور در دماهای بالا و پایین و در هوای سرد و گرم
  5. تنظیم عملکرد موتور در حالت بیکار

کاربراتور نیز باید تنظیمات انجام شده بر روی خود را ثابت نگه دارد و امکان تنظیم مجدد آن مطابق با تغییر شرایط کاری موتور وجود داشته باشد.

کاربراتور برای انجام کار خود نیاز به خلاء در خروجی سوخت دارد. این خلاء توسط ونتوری تامین می شود. به این ترتیب که همزمان با باز شدن سوپاپ یا صفحه گاز، هوا از طریق مکش سیلندر وارد کاربراتور شده و در فضای ونتوری به گردش در می آید. هنگامی که هوا از ونتوری عبور می کند، به دلیل کاهش مقطع، سرعت آن افزایش و فشار آن کاهش می یابد. این تغییرات خلاء مورد نیاز کاربراتور را ایجاد می کند. سپس خط سوخت یا ژیگلور که به ونتوری متصل است، سوخت را تزریق کرده و با هوا مخلوط می کند. این مخلوط وارد سیلندر شده و احتراق آن توسط جرقه شمع انجام می شود. با توضیح بیشتر می توان گفت کاربراتور دارای ورودی هوا، خروجی سوخت و هوا و مسیری بین این دو سوپاپ است. این مسیر در میانه راه باریکتر می شود و به این فضای باریک تر، منتوری می گویند. سوخت نیز از زیگلر به این فضای تنگ تر پمپ می شود. با ورود و رسیدن هوا به باریک ترین قسمت مسیر، سرعت آن افزایش و فشار آن کاهش می یابد. کاهش فشار هوا فضایی را برای ورود سوخت ایجاد می کند. با ورود سوخت، مخلوط مورد نیاز سیلندر تامین می شود و از خروجی مسیر وارد سیلندر می شود. خروجی که دریچه گاز نامیده می شود با فشار بیشتری روی پدال گاز باز می شود و اجازه می دهد مخلوط بیشتری وارد سیلندر شود.

کاربراتورها سیستم های سوخت قدیمی تری هستند که دیگر در خودروها استفاده نمی شوند. وظیفه اصلی کاربراتور ایجاد فشار قوی و ضعیف با عبور جریان هوا از آن است که به آن «قانون برنولی» می گویند. در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد که این قانون چیست.

اما کاربراتورها با هوا سوخت را می مکند و به پودر تبدیل می کنند و سپس به داخل موتور می فرستند و این با باز شدن دریچه هوا یا سوخت اتفاق می افتد.

این قطعه را می توان قطعه ای برای تامین هوا و سوخت موتور نامید و در صورت از کار افتادن قسمتی از آن، موتور نیز متوقف می شود.

معادله و قانون برنولی اساس کارایی و طراحی سیستم سوخت کاربراتور در نظر گرفته می شود. بهتر است برایتان مثالی به این صورت بزنم:

تصور کنید در حال رانندگی با ماشین خود هستید، یک چاله در وسط جاده وجود دارد و یک تکه کاغذ داخل چاله افتاده است.

شما از روی چاله عبور می کنید تا چرخ هایتان در چاله نیفتد، وقتی با سرعت زیاد از روی چاله عبور می کنید چه اتفاقی می افتد؟

درست حدس زدید، کاغذ با سرعت بسیار زیاد از سوراخ خارج می شود و به خارج از سوراخ منتقل می شود.

قانون برنولی دقیقاً به همین صورت است، یعنی وقتی هوا با سرعت بسیار زیاد از روی سوراخ سوخت عبور می کند، سوخت را به سمت بالا می کشد و همانطور که جریان هوا به سمت سیلندر هدایت می شود، سوخت را به داخل سیلندر می کشد و احتراق انجام می شود. .

بنابراین می فهمید که این سیستم چگونه کار می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا