تجارت

یاتاقان خودرو و عملکرد آن

بلبرینگ کلمه ای است که تقریباً همه ما آن را شنیده ایم و این حداقل اطلاعات را در مورد آن می دانیم که بلبرینگ بخشی از موتور خودرو یا قطعات فنی آن است. بسیاری از ما با اصطلاح “واژگونی” آشنا هستیم. اما بلبرینگ چیست؟ چه اهمیتی در ماشین دارد؟ پورتر به چه معناست؟ این حادثه چه آسیب هایی می تواند به خودرو و موتور آن وارد کند؟ برای اینکه ماشین بلبرینگ نشکند چه باید کرد؟ نشانه های ضربه غلتاندن ماشین چیست؟ با این حال، باید به یاد داشته باشیم که اگر صاحب خودرو هستیم، دانستن تمام این جزئیات و پاسخ به این سوالات بسیار ضروری است. بنابراین ما تمام این جزئیات را بررسی خواهیم کرد تا از آسیب احتمالی یاتاقان خودرو خود جلوگیری کنیم.

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ که با اصطلاح انگلیسی آن “Bearing” نیز شناخته می شود، وسیله ای است که امکان حرکت بین دو جسم را فراهم می کند. این قطعه که به آن بلبرینگ نیز می گویند، نیم دایره و نازک است. در موتور خودرو، حرکت بالا و پایین پیستون باید توسط میل لنگ به حرکت چرخشی تبدیل شود تا خودرو روشن شود. بنابراین میل لنگ باید به موتور نزدیک و به آن متصل باشد. یاتاقان ها برای این به هم پیوستن و برای تکمیل اتصال آنها، برای تکمیل تبدیل حرکت از پیستون به میل لنگ و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این اتصال استفاده می شود.

بلبرینگ از فلز ساخته شده و در برابر حرارت و ضربه مقاوم است. ساختار آن شامل یک پوسته بیرونی از فولاد یا برنز و یک یا چند لایه از مواد باربر است. مواد باربر از آلیاژ قلع، آنتیموان، مس و سرب یا جیوه، قلع، گالیم و آلومینیوم به دست می آیند. گاهی از رگل، اسپند و سرب استفاده می شود. این تغییر در ترکیبات تاثیر مستقیمی بر وزن تحمل دارد و در موتورهای مختلف بر اساس تعداد یاتاقان های استفاده شده و تاثیری که بر وزن نهایی دارند انتخاب می شوند. لایه های مواد یاتاقان به ضخامت چند هزارم اینچ به تعداد متفاوت در یاتاقان های موتور مختلف استفاده می شود و بسته به وزن موتور این مواد را در دو، سه یا چهار لایه روی پوسته قرار می دهند. لوازم یدکی جک در بازار تهران را از فروشگاه دیجی کار تهیه کنید.

عملکرد یاتاقان ها در موتور خودرو

اکنون که متوجه شدیم یاتاقان چیست، باید بگوییم که یاتاقان ها انواع مختلفی دارند، در موتورهای صنعتی مختلف کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل می توانند چندین کار داشته باشند. اما در موتور خودرو وظایف مشخصی برای آن تعیین شده است که در انواع خودروها و موتورهای آنها ثابت است. این وظایف به شرح زیر است.

از برخورد پیستون و شاتون جلوگیری کنید و در اثر این برخوردها به هر یک یا خوردگی آنها آسیب وارد کنید و همچنین اصطکاک بین آن دو را کاهش دهید.

کاهش اصطکاک بین شاتون و میل لنگ، جلوگیری از برخورد و آسیب به آنها و آسیب ناشی از این برخورد و خوردگی احتمالی.

تنظیم فاصله میل لنگ و شاتون و اطمینان از حرکت روان آنها.

انواع بلبرینگ با توجه به محل استفاده آنها

در موتور خودرو دو نوع بلبرینگ بسته به کارکرد و محل استفاده وجود دارد که به آنها یاتاقان ثابت و یاتاقان متحرک می گویند. ابتدا باید توضیح داد که این دو بلبرینگ به یکی از محورهای ثابت و متحرک میل لنگ متصل می شوند. محور اصلی یا ثابت میل لنگ به بلوک سیلندر متصل است و فقط حول محور خود می چرخد. محور متحرک آن به شاتون متصل است و حول محور اصلی و ثابت می چرخد. بلبرینگ های ثابت و متحرک دو قسمتی و از دو نیم دایره تشکیل شده است که به یکدیگر پیچ می شوند.

بلبرینگ ثابت

این دسته ها همان دسته هایی هستند که نقش تکیه گاه میل لنگ را دارند و با اتصال حول محور ثابت میل لنگ، بازی آن را نسبت به پیستون و بلوک سیلندر تنظیم می کنند. میل لنگ در طول حرکت چرخشی تمایل به آمدن و رفتن دارد، یاتاقان ثابت این تمایل را که همان بازی میل لنگ است کنترل می کند و از ضربه های احتمالی روی آن جلوگیری می کند. یکی از دو نیم دایره این نوع بلبرینگ که به آن بلبرینگ میل لنگ نیز می گویند، از یک طرف به بلوک سیلندر متصل می شود و نیم دایره دیگر پس از پیچیدن به دور محور میل لنگ به آن پیچ می شود. هر میل لنگ حداقل دو یاتاقان ثابت دارد.

در موتورهای 4 سیلندر که پرکاربردترین موتورها در صنعت خودروسازی هستند، 5 بلبرینگ ثابت میل لنگ را نگه می دارند. این حلقه ها با سوراخ هایی تعبیه می شوند تا روغن و روان کننده ها از طریق این سوراخ ها به میل لنگ برسند و حرکت چرخشی میل لنگ را تسهیل کنند. بین این سوراخ ها شیارهایی تعبیه می شود تا روغن مانند نهر از آنها عبور کند.

بلبرینگ متحرک

همچنین یک یاتاقان بین شاتون و میل لنگ وجود دارد که البته از نوع متحرک است. این بلبرینگ بازی شاتون را نسبت به میل لنگ تنظیم می کند و از ضربه های احتمالی بین این دو جلوگیری می کند. این یاتاقان که یاتاقان شاتون نامیده می شود ساختاری بسیار شبیه به بلبرینگ میل لنگ دارد با این تفاوت که میل لنگ آزاد است و حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند. یکی از نیم دایره های بلبرینگ متحرک به شاتون متصل می شود و دیگری پس از پیچیدن به دور محور میل لنگ به آن پیچ می شود. این بلبرینگ ها فقط شیاردار و بدون سوراخ هستند.

در هر دو نوع، بلبرینگ ضخیم تر از میل لنگ است و روغن فضای بین آنها را پر می کند. این روغن میل لنگ را با لایه ای بسیار نازک می پوشاند و ضمن معلق نگه داشتن آن در داخل یاتاقان، حرکت صاف آن را تقویت کرده و تاثیر بلبرینگ را تکمیل می کند.

بغل یاتاقانی

گفتیم که قطر بلبرینگ کمی بزرگتر از قطر میل لنگ است. فاصله این اختلاف قطر با مایع یا روغن پر می شود که قرار است میل لنگ را به راحتی حرکت داده و از اصطکاک جلوگیری کند. اما برای اینکه یاتاقان ثابت بتواند فاصله میل لنگ (حرکت طولی میل لنگ) را کنترل کند و به دلیل آن آسیبی به میل لنگ وارد نشود، این فاصله باید تنظیم شود و همیشه از نسبت خاصی پیروی کند. برای تنظیم دقیق این فاصله از بوش بلبرینگ استفاده می شود که دارای فرم حلال و فلزی است. اندازه بازوهای بلبرینگ متفاوت است و این اندازه ها بسته به فاصله میل لنگ استفاده می شود. آستین بلبرینگ از یک طرف با بلوک سیلندر و از طرف دیگر با میل لنگ در تماس است. طرف یاتاقان بعد از چرخاندن میل لنگ و تعمیر آن موثرتر است.

قطر بلبرینگ ها با توجه به قطر میل لنگ به صورت استاندارد تعیین می شود. اما در صورت تعمیر و چرخاندن میل لنگ از بلبرینگ با قطر جدید استفاده می شود. هر خودرو استاندارد بلبرینگ خود را دارد و اگر بلبرینگی با قطر کمتر ببینیم متوجه بریده شدن میل لنگ آن می شویم. قطر بلبرینگ به صورت کد روی دیواره آن مشخص شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا