تجارت

کاسه نمد خودرو چیست؟

در واقع هنگام بررسی انواع قطعات بزرگ و کوچک، سیستم های پیچیده و ساده خودرو و اجزای آنها، یکی از اصول مهم آب بندی قطعات و جلوگیری از نفوذ آب و مایعات در نقاط حساس بوده است. ورود آب یا هر مایعی می تواند باعث سایش شدید، آسیب، نقص عملکرد و حتی از بین رفتن یک قطعه یا سیستم شود. در این مدت، آب، روغن و مایعات دیگری مانند سوخت از مسیر بسیاری از اجزای خودرو عبور می کنند و وظیفه خنک سازی خودرو یا روانکاری موتور و سایر اجزا را بر عهده دارند. اما مثلاً روغن یا آب حرکت در امتداد بدنه موتور و بلوک سیلندر اگر داخل سیلندر شود مشکلات زیادی برای آن ایجاد می کند. بنابراین اجزای مسئول آب بندی و عایق کاری در سیستم های مختلف نقش مهمی در سلامت و عملکرد فنی خودرو دارند. کاسه نمدی یکی از این موارد است. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه با ما همراه باشید.

کاسه نمدی چیست و چه وظایفی دارد؟

کاسه نمدی یا نمد شعاعی یکی از اجزای آب بندی یا عایق خودرو است که در شفت ها استفاده می شود و وظیفه آب بندی آن ها را بر عهده دارد. نام آن ممکن است به استفاده از نمد در گذشته برای آب بندی مفاصل در شفت ها، یاتاقان ها و غلتک ها مرتبط باشد. نمد موجود در این اتصالات از ورود یا خروج سیالاتی مانند آب یا روغن به بدنه شفت یا قطعات مشابه جلوگیری می کرد. بر همین اساس امروزه به این قسمت بتونه کاسه نمدی می گویند. از کاسه نمدی برای آب بندی پوسته های حاوی مایعات مختلف نیز استفاده می شود. اما کاربرد اصلی آن در اتصالات قطعات دوار مانند شفت های دوار می باشد. این قطعات برای حرکت راحت و چرخش بدون اصطکاک نیاز به روغن کاری و روغن کاری دارند. اما این روغن نباید به قسمت های دیگر نفوذ کند، اینجاست که کاسه نمدی کارایی خود را نشان می دهد و به عایق مورد نظر می رسد تا از حرکت و نشت سیالی مانند روغن جلوگیری کند. بنابراین کاسه نمدی در قسمت های مختلف خودرو از جمله پیستون، کمک فنر، سوپاپ فرمان، سوپاپ و حتی پیستون استفاده می شود و نقش اساسی را ایفا می کند. در برخی نظریه ها به کاسه نمدی Oil Seal می گویند. در این نظریه کاسه نمدی به عنوان یکی از اجزای سیستم روغن کاری خودرو شناخته می شود و وظایف دیگری نیز به آن محول می شود.

ساختار و اجزای کاسه نمدی

کاسه نمدی معمولاً در نگاه اول شبیه یک واشر ساده و کمی ضخیم به نظر می رسد. اما این قطعه ساده عوارضی دارد. احتمالا به دلیل همین عوارض است که کاسه نمدی با وجود سادگی قیمت بالایی دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کاسه نمدی در سایزها و متریال های مختلفی تولید می شود که مربوط به مکان های مختلف استفاده از آن می باشد. مثلا کاسه نمدی پلاس و کاسه نمدی گیربکس قطعاً هم اندازه نیستند و بسته به حساسیت مواد مختلفی دارند. اما به طور کلی کاسه نمدی از سه قسمت اصلی فنر، نمد و واشر تشکیل شده است. هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی دارند و از مواد مختلفی ساخته می شوند. جنس اجزای کاسه نمدی به کاربرد آنها بستگی دارد. لوازم یدکی هایما در بازار تهران را در فروشگاه دیجی کار استعلام بگیرید.

فنر

این قسمت که عموماً فلزی است بین نمد و واشر قرار می گیرد. فنر برای ایجاد خاصیت ارتجاعی در کاسه نمدی استفاده می شود تا این قسمت به خوبی در محل مورد نظر خود قرار گیرد و وظیفه آب بندی خود را به خوبی و بی نقص انجام دهد. با فنر کاسه نمدی در جای خود ثابت می شود و در اثر فشار یا ضربه حرکت عرضی و طولی نخواهد داشت. جنس فنر بستگی به محل اجرای کاسه نمدی دارد. به عنوان مثال اگر از این قسمت برای آب بندی استفاده می شود و امکان تماس با آب وجود دارد از فولاد ضد زنگ می باشد.

عوامل موثر در انتخاب کاسه نمدی

البته کاسه های نمدی هم هستند که بدون فنر و یا حتی کاملا یک تکه ساخته می شوند و به صورت واشر لاستیکی طراحی می شوند. هر کدام از این کاسه های نمدی بسته به شرایطی که با آن روبرو هستند مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، کاسه نمدی، به عنوان مثال کاسه نمد روغن، معمولاً بدون فنر و فقط لاستیک ساخته می شود. اما کاسه نمد روغن باید از نوع فنری و واشر باشد. در این شرایط، برخی از مهمترین شاخص ها عبارتند از:

فشار و تفاوت های ایجاد شده در آن؛

تغییرات گرما و دما به طور کلی؛

سرعت حرکت و نیروی چرخشی قطعات درگیر.

روش قرار دادن (عمودی یا افقی)؛

نوع سیال مرتبط؛

قطعات چرخان لنگ.

به این ترتیب هیچ قانون کلی برای انتخاب کاسه نمدی وجود ندارد. به عنوان مثال، یک نوع کاسه نمدی ممکن است در یک خودرو کاملاً مؤثر و مناسب به نظر برسد، اما در خودروی دیگر چندان مؤثر نباشد.

نکته دیگر در ساختار کاسه نمدی شکل لبه داخلی آن است. این فرم می تواند تأثیر مستقیمی بر اثربخشی آن داشته باشد. به عنوان مثال برای نشتی روغن از کاسه نمدی با لبه داخلی S شکل و برای جلوگیری از ورود چربی از کاسه نمدی با لبه داخلی V شکل استفاده می شود.

انواع کاسه نمدی ماشین

همانطور که گفته شد کاسه نمدی در قطعات مختلف خودرو به خصوص قطعات هیدرولیک که با نیروی دورانی حرکت می کنند استفاده می شود. در ضمن کاسه نمدی با توجه به کارایی و محل استفاده از ساختار و جنس متفاوتی برخوردار است. مثلا فلت کاسه پلاس و فلت کاسه گیربکس مشخصات یکسانی ندارند. در نهایت کاسه نمدی این قطعات بسته به خودرو ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. اما برای کاسه نمدی اجزای مختلف خودرو، بسته به اینکه کدام یک از وظایف جلوگیری از اصطکاک، عایق کاری، آب بندی یا روانکاری مهمتر است، تعدادی نشانگر ثابت و غیرقابل تغییر وجود دارد.

کاسه نمدی پلوس

نیروی تولید شده توسط موتور پس از عبور از کلاچ، گیربکس و میل لنگ به دیفرانسیل می رسد. در این مرحله نیرو از طریق دیفرانسیل به چرخ های متحرک خودرو منتقل می شود. انتقال اصلی نیروی محرکه به چرخ ها، پلاس است که از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ های متحرک خودرو متصل می شود. این قطعه برای ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه در دو طرف دیفرانسیل تعبیه می شود و در قسمت متصل به چرخ ها حالتی متحرک و مفصل مانند دارد. انعطاف پذیر و متحرک برای جلوگیری از شکستن پلاس در هنگام چرخاندن ماشین است. در ضمن کاسه نمدی پلاس یک قطعه پلاستیکی است که در محل اتصال پلاس و دیفرانسیل یا گیربکس قرار می گیرد. این قسمت از نشت روغن از گیربکس یا محفظه دیفرانسیل جلوگیری می کند. در برخی خودروها، کاسه نمدی پلاس بیشترین کمک را به هماهنگی با گیربکس می کند. به علاوه کاسه نمدی پلوس از ورود گرد و غبار به سر پلوس جلوگیری می کند. زیرا پلاس در اتاقی قرار دارد که امکان ورود گرد و غبار به داخل آن بسیار زیاد است و این گرد و غبار تاثیر زیادی در عملکرد صحیح آن دارد. باید اضافه کرد که فلت کاسه پلاس از ایجاد صدای اضافی این قطعه در هنگام چرخش چرخ ها نیز جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا